Vertrouwen

Ut Rookelijzer jan 2021: Vertrouwen…

Vol vertrouwen in een mooi jaar verbrandden we begin 2020 weer heel veel Zeelandse kerstbomen, als einde van de kerstperiode en een nieuwe start van het jaar. Of gewoon traditioneel gezellig…. Eind februari was daar nog de Zeelandse Jeugdquiz als een van de laatste activiteiten in de Ambianz. En toen kreeg het Corona-virus grip op Brabant en later over ongeveer geheel Nederland

Gebruiks- en huurvoorwaarden

Wat Magazijn
Locatie Bosweg
Beheerder Maarten vd Elzen
Contact 0486-453163   /   magazijn@sjbzeeland.nl
Openingstijden Maandag van 18.00 uur-19.00 uur
  Vrijdag van 18.00 uur-19.00 uur

 

Gebruiks- en huurvoorwaarden

Om het e.e.a. te lenen en te gebruiken van Stichting Jeugdebelangen dient u op de hoogte te zijn van onze gebruiks- en huurvoorwaarden. Hieronder kunt u de betreffende voorwaarde downloaden.

Klik hier voor SJB algemene huurvoorwaarden

Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden van het podium

Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden van de toiletwagen

Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden van de vloerdelen

Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden van de tenten

Klik hier voor de gebruiksvoorwaarden van de luchtkussens en andere opblaasbare objecten

Geschiedenis

De voorgeschiedenis van Stichting Jeugdbelangen

We gaan terug naar het midden van de jaren vijftig. Zeeland werd beschouwd als een dorp dat, op sociaal en cultureel gebied, best een opkikkertje kon gebruiken. Daartoe werd op 6 juni 1956 de Stichting Sociaal en Cultureel Welzijn opgericht. In het allereerste bestuur zaten burgemeester Werner, kapelaan De Haan en de heren J. Tonies en S. van Dongen. De stichting stelde zich ten doel: “Het bevorderen en verrichten van maatschappelijk jeugdvormend, cultureel en hygiënisch werk, voor zover dit werk als groepswerk verricht kan worden, aangepast aan de eigen aard der bevolking te Zeeland, Noord Brabant, zulks overeenkomstig de katholieke beginselen”.

Vol enthousiasme begon de stichting S.C.W. aan haar taak: prominente sprekers werden naar Zeeland gehaald om voorlichtingsavonden te verzorgen over godsdienstige zaken, opvoedingsproblemen, seksuele voorlichting en vrijetijdsbesteding van de jeugd. Er werden handenarbeidcursussen gegeven, winterhobbyclubs verschenen en zelfs organiseerde de stichting S.C.W. kaartjes voor toneelvoorstellingen te Nijmegen. Hiervoor hoefde men slechts 4 gulden te betalen, inclusief een retourtje met de bus naar de “Vereeniging”.

De stichting hielp de parochiële bibliotheek, verzorgde filmvoorstellingen, schonk veel aandacht aan het Bondsgebouw en Parochiehuis, maar vooral ging de aandacht uit naar het jeugdwerk. Zo was de stichting S.C.W. nauw betrokken bij de eerste jeugdvakantieweek in 1956, die werd geleid door mej. W. van de Loop, Mevr. M. Arts, Dhr. A. de Groot en kapelaan De Haan.

De jeugdvakantieweek werd gehouden op de Nabbegatseberg en kostte slechts Fl. 0,40 per kind. Natuurlijk konden daarmee de kosten niet worden gedekt, maar de kinderen raapten dennenappels (toten), zodat met de opbrengst hiervan, het nadelig saldo met Fl. 45,00 kon worden verminderd.

Er werd een jongensgilde opgericht en men probeerde een volleybalclub van de grond te krijgen. De korfbalclub herrees uit haar as. De actieve stichting S.C.W. kreeg al gauw versterking in de personen van juf. W. van de Loop, die het secretariaat ging verzorgen en de heren J. van Schijndel en Th. Van Boxtel. Voorzitter werd de nieuwe burgemeester, Mr. F. Verheyen.

De stichting nam initiatieven tot het houden van Driekoningen- en Palmpaasoptochten. De Palmpaasoptochten werden in het begin geleid door leidsters van het Genoveva-gilde. Stichting S.C.W. schafte een piano aan voor het parochiehuis, men kocht één pick-up voor alle verenigingen en men streefde naar het aantrekken van een beroepskracht voor het opbouwwerk.

Ook is er lange tijd gesproken over het bouwen van een blokhut op de Nabbegatseberg, maar ja……de centen ontbraken.

Toch deed men er alles aan om aan centen te komen: er werden films gedraaid in Zaal Van Casteren, er werd binnen en buiten de kerk gecollecteerd en leerlingen van de Jongensschool haalden trouw oud papier op. Om de harmonie aan nieuwe uniformen te helpen organiseerde S.C.W. een tuinfeest.

De Jeugdraad.

De stichting S.C.W. zette zoveel in beweging, dat niet alles meer te behappen was. Daarom kwam men tot een onderafdeling voor het jeugdwerk. Dat werd de Jeugdraad. Hierin zaten vertegenwoordigers van de Harmonie, K.A.I., V.K.A.I., R.K.J.B., R.K.B.B., Welpen, Jongensgilde, Genoveva-gilde, Festilent, Korfbalclub, Blauw-Wit, Stewardesjes en de Rijvereniging. Deze “Jeugdraad” is te zien als de voorloper van Stichting Jeugdbelangen.

Op 30 september 1958 kwam de Jeugdraad voor het eerst in vergadering bijeen. Uiteraard moest er een bestuur worden gekozen. Het bestuur bestond uit: J. van Schijndel (voorzitter), R. van Dongen (secretaresse), S. van Dongen (penningmeester), Th. van Boxtel, A. Kunneman, J. Laurenssen en kapelaan De Haan.

De eerste activiteit van de Jeugdraad was het organiseren van een fancyfair ten bate van de verlichting van het sportveld. Om flink publiek te trekken bedacht men een stunt:

’s zondags, na het lof, werd op een hoogkar, een heuse fakir naar de fancyfair gereden. “Komt dat zien, komt dat zien en laat de dubbeltjes rollen”.

De jeugdraad ging dansen organiseren voor de jeugd en wederom boog men zich over de nooitgebouwde blokhut. De jeugdraad organiseerde een palmpaasoptocht, waarbij de kinderen snoepjes aan de palmpaasstokken hingen. De “opbrengst” was bestemd voor de kinderen in het Gasthuis te Uden. Uiteraard ging de Jeugdraad ook de Koninginnedagfeesten voor de kinderen organiseren. Maar ook op andere terreinen was de jeugdraad actief! Zo maakte de raad zich ernstig zorgen over het niveau van de films, die werden vertoond door de plaatselijke zaalhouders. Kapelaan De Haan stapte erop af om dat varkentje eens te wassen!!

In het notulenboek van de Jeugdraad kan men enige wrijving constateren tussen de Jeugdraad, Stichting S.C.W., de burgemeester en de schoolhoofden. Voortdurend stootte men op competitievragen: Wie moet wat betalen?; Wie is verantwoordelijk?; Wie kan opdrachten aan wie geven?; etc. Hoe dan ook: de laatste notulen van de vergaderingen van de Jeugdraad, d.d. 14 september 1959, eindigden met de mededeling van de secretaris, dat “ondergetekende heeft bedankt”.

Stichting Jeugdbelangen.

Op 19 november 1962 is men met een nieuwe start begonnen. Toen werd Stichting Jeugdbelangen opgericht. Enkele oprichters waren: Theo van Boxtel, Simon van Dongen, Jan van Schijndel, Mevrouw Knijnenburg, Mevrouw Tonies, Theo Schutjens, Martien van Hinthum, Bart Kunneman, Jan Laurenssen en Toon van de Burgt. Helaas zijn van de eerste drie jaren geen notulen bewaard gebleven. Vanaf 1965 tot heden bestaat er een duidelijk beeld van het reilen en zeilen van Stichting Jeugdbelangen.

Naast de bekende activiteiten (INKA-kamp, Koninginnedag, Palmpasen, Ganzenbordspel) bleek S.J.B. zich ook met andere zaken bezig te houden. Zo werd er in de vergaderingen (in 1965) van S.J.B. vaak gesproken over een Zeelands krantje, hetgeen resulteerde in Ut Rookelijzer. Uit dezelfde tijd stamt het begin van de verjaardagenactie. Opvallend is te lezen, hoeveel energie men in het midden van de jaren zestig stak in (mislukte) pogingen om een jeugdgemeenteraad op te richten.

Oudere Zeelanders herinneren zich misschien nog, dat S.J.B. werd ingeschakeld om de Zeelandse bevolking enigszins vertrouwd te maken met de Corridor. Aanvankelijk waren veel mensen nogal huiverig: zou de veiligheid in het dorp niet aangetast worden door de komst van een jeugdgevangenis?

S.J.B. hield zich met veel zaken bezig, bijvoorbeeld met het organiseren van een luizenmarkt, het houden van een jeugdcircus, het oprichten van een tienerbar, een blokfluitclub, een kinderzangkoor, een jongerensoos, etc.

Primair ging en gaat nog steeds de aandacht uit naar de jeugd.

Dat is in deze 50 jaren niet veranderd!!

 

Doelstelling

Stichting Jeugdbelangen

Stichting Jeugdbelangen is een stichting die haar zetel heeft te Zeeland, gemeente Landerd.

 

Stichting Jeugdbelangen stelt zich ten doel:

1.Het bevorderen van de belangen van de jeugd in Zeeland.

2.Het coördineren van de onderlinge samenwerking tussen jeugdorganisaties en jeugdinstellingen in Zeeland.

3.Het beheren van terreinen, gebouwen, inventarissen en materialen.

Stichting Jeugdbelangen verwezenlijkt haar doel door:

1.Onderhouden van contact met de leiding van de jeugdorganisaties en instellingen in Zeeland.

2.Het optreden als representatief orgaan van de gezamenlijk jeugdwerk in Zeeland tegenover de overheid, alsmede tegenover andere verenigingen en instellingen.

3.Het stimuleren en hulp verlenen bij werkzaamheden van de organisaties en instellingen in Zeeland.

4.Het oprichten van nieuwe vormen van jeugdwerk.

5.Het geven van advies en voorlichting, daar waar het belang van de jeugd in Zeeland dit vraagt.

6.Het organiseren van diverse activiteiten.

Bestuur, commissies, steunberen en steunberinnen

Stichting Jeugdbelangen bestaat uit een grote groep enthousiaste vrijwilligers. De stichting wordt aangestuurd door het bestuur, bestaande uit 9 leden (zie hieronder). Hiernaast zijn er een aantal anderen mensen die deel uitmaken van de velen commissie’s binnen SJB. Dit zijn de commissieleden. Deze groep mensen organiseren en coordineren de activiteiten van SJB. Om deze activiteiten echter perfect te laten verlopen, hebben zij de hulp van de zogenaamde steunberen en steunberinnen. De steunberen zorgen voor al het bouw en sjouw werk. Ze maken de spelletjes, bouwen de tenten en zorgen voor alles waar mankracht noodzakelijk voor is. De steunberinnen zijn ook onmisbaar voor SJB. Dankzij hen is er altijd heerlijke koffie/thee en ranja en wordt gezorgd voor de inwendige mens.

Naast deze groep heeft SJB nog heel veel hulp van andere vrijwilligers. Zo hebben we een eigen magazijnteam, enthousiaste mannen die elke maandag en vrijdag in ons magazijn aanwezig zijn voor de inname en uitgifte van geleend materiaal. Op woensdagavond is de WAC club actief. Dit is een zeer creatieve groep dames die SJB ondersteunen met allerlei creatieve klusjes. Denk aan herstelwerk, kleine schilderklusjes, het maken van inkakamp herinneringen of jongerenweekend herinneringen en de ondersteuning bij de sinterklaasuitleen.

SJB krijgt ook nog hulp van een aantal externe medewerkers. Zo hebben we een beheerder van de Vlashoeve, beheerder van het inkaterrein, een controlerende inkakamp boswachter en hulp bij de bouw van onze internetsite.

Kortom, SJB is groot en kan vooral zo groot zijn door al deze vrijwilligers!

Bestuur


  • Voorzitter
  • Vice voorzitter
  • Secretariaat
  • Penningmeester
  • Technisch adviseur
  • Bestuurslid
  • Bestuurslid
  • Geert van Rooij
  • Danny de Klijn
  • Keetie Kremers-van de Hei
  • Cindy van Doorn
  • Jarno Verstraten
  • Evelyn van de Heuvel
  • Carlijn van Dongen

Commissieleden


  • Bram Huvenaars
  • Marjon Verstraten-Bongers
  • Jill Biemans
  • Remco Rongen
  • Teun Geerts
  • Marle Geerts-van Dongen
  • Maarten van de Elzen
  • Twan van de Loop
  • Mieke Cornelissen
  • Maurice Danen
  • Jopke Jongen-Derks
  • Yasmin Albers
  • Josje Veld
  • Tara van Dongen

Steunberen


  • Niels Derks
  • Jelmer Lukassen
  • Erwin Kremers
  • Gijs Verstegen
  • Mark van Dongen
  • Wout van Lankveld
  • Jelle van de Heuvel
  • Jesse van Dongen
  • Michel van de Elzen
  • Sjoerd van de Heuvel
  • Sven Danen
  • Bas van de Bogaart
  • Maurice van Zeeland
  • Pieter Ermers
  • Jehan Ermers
  • Ronald Bongers
  • Dirk Princen
  • Jim Gerrits
  • Bart Klerkx
  • Jorn Jacobs
  • Paul van Dongen
  • Jaap van Schijndel
  • Jeroen van de Heuvel
  • Jurre Lukassen

Steunberinnen


  • Ellen van de Ven
  • Heidi de Groot
  • Anne Peters
  • Marjo Danen-van Wiechen
  • Janne de Klijn
  • Angelique de Klijn-Boeijen
  • Aniek van Schijndel
  • Freke van Rooij
  • Isa Schel
  • Eelke de Klijn
  • Yelthe van Zuylen
  • Lisa Gerrits-van Extel
  • Danielle van Dongen
  • Laura van Dongen
  • Cindy Bergmans
  • Noa Schel
  • Jolijn van Duijnhoven
  • Meike Klerkx
  • Isa van de Ven
  • Janne Bergmans